P r o g r a m / Programme

 

05.04.2024 (PIĄTEK/FRIDAY)

 

8:30

Otwarcie Konferencji / Conference opening                                (Room 17/Virtual Room 1)

 

Prof. dr hab. Andrzej Skrendo

Prorektor ds. Nauki Uniwersytetu Szczecińskiego / Deputy Rector of the University of Szczecin

Dr hab. Jolanta Mazurkiewicz-Sokołowska, prof. US

Dyrektorka Instytutu Językoznawstwa Uniwersytetu Szczecińskiego / Head of the Institute of Linguistics

 

9:00-10:00

Wykład plenarny / Plenary lecture

(Room 17/Virtual Room 1)

Pia Knoeferle (Humboldt University of Berlin)

Social context effects in language comprehension    [online]

 

10:10-11:10

Sekcja 1 / Session 1                                                                        (Room 17/Virtual Room 1)

Prowadzenie / Chair: JOLANTA MAZURKIEWICZ-SOKOŁOWSKA

 

Aline Viviand (University of Wrocław)                                                                [online]

Ethnolinguistics and Discourse semantics.
Specificities and complementarities of two contemporary linguistic research trends

Julija Korostenskienė (Vilnius University)                                                          [online]

Toward a constructional analysis of epistemic marking in the framing of event

 

11:10-11:30

Przerwa kawowa / Coffee break

 

11:30-13:00

Sekcja 2a / Session 2a                                                                     (Room 17/Virtual Room 1)

Prowadzenie / Chair: DANUTA STANULEWICZ

 

Grzegorz Lisek (University of Greifswald)                                                          [online]

The perception of Ukrainian and Russian in the Linguistic Landscape in Polish Cities

Christine Martinez (Warsaw University)

Postrzeganie przez studentów technik perswazyjnych w mediach [Students’ perception of persuasive techniques in the media]

Anita Jagun (Jan Kochanowski University of Kielce)                                        [online]

Digital Applications in L2 Education: Action Research

 

Sekcja 2b / Session 2b                                                                     (Room 16/Virtual Room 2)

Prowadzenie / Chair: MAGDALENA LISIECKA-CZOP

 

Małgorzata Karczewska (University of Zielona Góra)                                      [online]  

When rectangles and circles stand for notes and coins. On the use of names of shapes in Polish and English slang

Ondřej Drobnik (Karlova Universita)                                                                 [online]

The irrelevance constructions in Czech: a CxG account

Anna Stasienko (University of Rzeszów)                                                             [online]

Polskie czasowniki motywowane nazwami pór roku (analiza korpusowa) [On Polish Verbs Motivated by the Names of the Seasons of the Year (Corpus-based Analysis)]

 

13:00-13:45

Przerwa obiadowa / Lunch break

 

13:45 -14:45

Wykład plenarny / Plenary lecture

(Room 17/Virtual Room 1)

Danuta Stanulewicz (University of Gdańsk)

 Kashubian in view of the criteria of language prestige    [online]

 

14:45-15:00

Przerwa kawowa / Coffee break

 

15:00-17:00

Sekcja 3a / Session 3a                                                                     (Room 17/Virtual Room 1)

Prowadzenie / Chair: WIOLETTA PIEGZIK

 

Joanna Zawadka i Alicja Karsznia-Sobczak (Warsaw University)                  [online]

Opowiadanie obrazka – ilościowe i jakościowe aspekty narracji dzieci wczesnoszkolnych [A story based on the picture – quantitative and qualitative aspects of narratives of early school children]

Halina Chmiel-Bożek (University of the National Education Comission, Krakow) [online]

Nauczanie/uczenie się języka francuskiego z wykorzystaniem elementów zintegrowanego kształcenia językowego: postulaty teoretyczne a dostępne rozwiązania praktyczne [Teaching/learning French using elements of integrated didactic approach: theoretical aspects and available practical solutions]

Inna Samoylyukevych (Vilnius University)                                                         [online]         

Challenge-based learning as an innovative approach to university-level foreign language teachers’ professional development

Katarzyna Kwapisz-Osadnik (Uniwersytet Śląski)                                             [online]         

Włoskie przyimki in/dentro i su/ sopra. Analiza kognitywna

[Italian prepositions in/dentro and su/sopra. Cognitive analysis]

 

Sekcja 3b / Session 3b                                                                     (Room 16/Virtual Room 2)

Prowadzenie / Chair: TOMASZ SZUTKOWSKI

 

Angela Espinosa Ruiz (Warsaw University)                                                        [online]

Language as a Stylistic Device: English as a Poetic Vehicle in Julia Cimafejeva’s Poem ‘My European Poem’

Magdalena Zyga (University of Szczecin)

The emergent structure of the text world(s) of the Humanoid album by Tokio Hotel in German and English

Ding Duczek (University of Szczecin)

The manifestation of Xu Yuanchong’s three-beauty theory in his English translation of classical Chinese love poems

 

17:00-17:15

Przerwa kawowa / Coffee break

 

17:15-18:45

Sekcja 4a / Session 4a                                                                     (Room 17/Virtual Room 1)

Prowadzenie / Chair: KATARZYNA KWAPISZ-OSADNIK

 

Magdalena Lisiecka-Czop (University of Szczecin)

Polska i niemiecka leksyka matematyczna XVIII wieku w słowniku „Vollständiges Deutsches und Polnisches Wörter-Buch […]/ Zupełny niemiecki y polski mownik […] Michała Abrahama Trotza (1772) [The Polish and German mathematical lexicon of the 18th century in the dictionary ‚Vollständiges Deutsches und Polnisches Wörter-Buch […]/ Zupełny niemiecki y polski mownik […]’ by Michał Abraham Trotz (1772)]

Anna Buncler (Warsaw University)                                                                     [online]

Dopełnienie miary w języku fińskim [Object of measure in Finnish language]

Daiva Murmulaitytė, Lina Inčiuraitė-Noreikienė (Institute of the Lithuanian Language/Vilnius University)                                                                              [online]

Homonymy of derivational formants: theoretical and practical aspects of the problem

 

Sekcja 4b / Session 4b                                                                     (Room 16/Virtual Room 2)

Prowadzenie / Chair:  MAGDALENA ZYGA

 

Sabine Asmus (University of Szczecin/Leipzig University)

The Welsh verbal noun

Sylwester Jaworski (Uniwersytet Szczeciński)

Syllabic rhotics or vowel-rhotic sequences?

Michał Baran (Uniwersytet Szczeciński)

Laryngeal specification of the Welsh nasals

————————————

06.04.2024 (SOBOTA / SATURDAY)

 

9:00-10:00

Wykład plenarny / Plenary lecture

(Room 17/Virtual Room 1)

Uwe Junghanns (University of Göttingen)

Spreading in linguistic systems   [room 17-19]

 

10:10-11:40

Sekcja 1a / Session 1a                                                                     (Room 17/Virtual Room 1)

Prowadzenie / Chair: AGNIESZKA STĘPKOWSKA

 

Jurgita Kašelionytė- Radet (Vilnius University)                                                    [online]

EMI in Higher Education in Lithuania

Natalia Rzońca (University of Applied Sciences in Tarnów)

Embracing cultural diversity as one of the pillars of ELF-oriented pedagogy

Jacek Mianowski (Kazimierz Wielki University)

Some ELT aspects of strategic simulation games

 

Sekcja 1b / Session 1b                                                                     (Room 16/Virtual Room 2)

Prowadzenie / Chair: JOLANTA IGNATOWICZ-SKOWROŃSKA

Jamila Oueslati (Adam Mickiewicz University)                                                       [online]                        

Tunezyjskie bajki jako przedmiot badań: Niektóre problemy teoretyczne i praktyczne

[Tunisian fairy tales as a research subject: Some theoretical and practical problems]

Tatiana Utkina (Jan Kochanowski University of Kielce)                                   [online]

Rozszerzenie metonimiczne i metaforyczne pojęcia ‘kobieta’ w Biblii. Wybrane przykłady [Metonymic and metaphorical extension the concept of ‚woman’ in the Bible. Selected examples]

Katarzyna Węgorowska (University of Zielona Góra)                                       [online]

Kilka językowo-kulturologicznych uwag o wybranych szlachetnych i ozdobnych kamieniach barwnych oraz zabarwionych w świetle symboliki ich kolorów, a także etymologii [Some linguistic and cultural notes on selected precious and ornamental coloured stones and also the stones in the light of the symbolism of their colours, as well as the etymology of their names]

 

11:40-12:00

Przerwa kawowa / Coffee break

 

12:00-14:00

Sekcja 2a / Session 2a                                                                     (Room 17/Virtual Room 1)

Prowadzenie / Chair: SYLWESTER JAWORSKI

 

Dorota Szumska (Uniwersytet Jagielloński)                                                        [online]

TLP or the Linguist in the AI Wonderland

Jolanta Mazurkiewicz-Sokołowska (Uniwersytet Szczeciński)

How much ‘text’ is there in ChatGPT texts?

Verónica del Valle Cacela (Maria Skłodowska Curie University)                    [online]

Audio description on digital platforms: an unsolved challenge

Olga Iakovleva (Maria Skłodowska Curie University)                                      [online]

Lingwodydaktyczny potencjał sztucznej inteligencji w nauczaniu języków obcych [Linguological didactic potential of ChatGPT in foreign language teaching]

 

Sekcja 2b / Session 2b                                                                     (Room 16/Virtual Room 2)

Prowadzenie / Chair: EDYTA BOCIAN

 

Martin Henzelmann (University of Greifswald)                                                 [online]

Language diversity in the Republic of Moldova

Reinhold Utri (Warsaw University)

Czy powinniśmy uczyć także języka potocznego i dialektu? Uwagi na temat współczesnej dydaktyki odmiany [Should we also teach colloquial language and dialect? Notes on modern variety didactics]

Agnieszka Stępkowska i Katarzyna Buczek (University of Szczecin/University of Opole)

Language practices of bilingual couples in the Internet

Beata Piecychna (University of Białystok)                                                           [online]

Model kompetencji komunikacyjnej w dydaktyce przekładu pisemnego [On linguistic competence model in the native language in written translation didactics]

 

14:00-14:45

Przerwa obiadowa / Lunch break

 

14:45-16:45

Sekcja 3a / Session 3a                                                                     (Room 17/Virtual Room 1)

Prowadzenie / Chair: DOROTA SZUMSKA

 

Ewa Komorowska (University of Szczecin)

Podziękowanie jako akt mowy w ujęciu pragmalingwistycznym [Pragmalinguistic approach to the speech act of thanking]

Agata Wolarska-Sobocińska (Adam Mickiewicz University)                            [online]

Słów kilka o implikacjach pragmalingwistycznych wybranych aspektów gramatyki języka hiszpańskiego [A few remarks on the pragmalinguistic implications of selected aspects of Spanish grammar]

Marta Piasecka (Warsaw University)                                                                  [online]

Wyrażanie obawy na różnych poziomach znajomości języka polskiego jako obcego [Expressing worry and fear at different levels of proficiency in Polish as a foreign language]

 

Sekcja 3b / Session 3b                                                                     (Room 16/Virtual Room 2)

Prowadzenie / Chair: MICHAŁ BARAN

 

Karolina Makowska (University of Białystok)                                                    [online]

Analiza kolokacji w cyklu książeczek dla dzieci o Puciu autorstwa Marty Galewskiej-Kustra – ujęcie jakościowo-ilościowe [The analysis of collocations in the series of children’s books about Pucio by Marta Galewska-Kustra – a qualitative and quantitative approach]

Lidia Moskal (University of Szczecin)

Formuły rutynowe w słownikach internetowych [Routine forms in online dictionaries]

Barbara Kosik-Szwejkowska (University of Szczecin)

Frazeologizmy z komponentem liczebnikowym jeden/dwa/trzy w języku hiszpańskim i francuskim. Aspekty porównawcze [Phrasemes with the numeral components one/two/three in spanish and french. Comparative aspects]

Igor Kaziuczyc (University of Szczecin)

Frazeologizmy z komponentem ‚czas’ we współczesnym języku rosyjskim. Aspekty leksykalne i semantyczne [Phrasemes with the ‘time’ component in the contemporary Russian. Lexical and semantic aspects]

 

16:45 Zakończenie konferencji / Conference closing